SODM in Groningen vestigen

SODM in Groningen vestigen

Staatstoezicht op de Mijnen breidt uit in Den Haag van 60 naar 90 mensen.

De Partij voor het Noorden heeft kennis genomen van de uitbreiding van Staatstoezicht op de mijnen van 60 medewerkers naar 90 medewerkers.

De toezichthouder wil daarmee het vertrouwen van burgers in het toezicht op onder meer de aardgaswinning verbeteren.De Partij voor het Noorden vindt dat SODM dan nog steeds te dichtbij het Ministerie van Economische zaken is gevestigd. Het vertrouwen onder de inwoners van Groningen in de NAM en het toezicht op de aardgaswinning zit rond het vriespunt op dit moment.

Met de komst van het Staatstoezicht Toezicht op de Mijnen naar Groningen zou het vertrouwen in de aardgaswinning onder de bevolking kunnen verbeteren.
Bovendien kan dit 90 hoogwaardige banen opleveren in Groningen. De Partij voor het Noorden wil vanmiddag in de commissie Ruimte, Natuur en leefbaarheid vragen aan het College van Gedeputeerde Staten van Groningen of zij een lobby willen starten richting Hans Alders en ‘Den Haag’ om SODM naar Groningen te halen.

De meeste mijnbouwactiviteiten vinden plaats in Groningen. Dus wat is dan logischer om een toezichtsorgaan hier te vestigen. Juist om het
vertrouwen en het toezicht in Groningen te verbeteren.